Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Saturday, January 31, 2009

USIA


Dua hari yang lalu, ditahun 2009 usia saya berubah tempat lagi. Semakin meningkat.Alhamdulillah saya masih bernafas. Masih juga sihat menjalani hari-hari saya seperti biasa. Saya berdoa agar Allah sentiasa memberikan petunjuk kepada saya supaya tidak lupa bahawa apa yang saya miliki hingga saat ini adalah pinjaman. Nafas yang ada dijasad ini Allah pinjamkan untuk saya untuk mengikuti setiap perintah-Nya. Astaghfirullahalazim. Berapa kerapkah saya mengingati semua itu?

Di usia hari ini, mengingatkan saya kepada kedua ibu bapa saya. Melihatkan wajah tua mereka, saya merasai sedikit gelisah di jiwa. Suatu hari nanti saat getir usia itu akan saya rasai juga. MasyaAllah, Allah telah mengurniakan saya ibu bapa yang sangat mulia. Saya bersyukur. Namun dalam pada masa yang sama, saya mulai takut akan kehilangan mereka. Usia mereka telah mereka habiskan untuk saya dan yang lain di dalam keluarga. Bakti mereka begitu besar dan tidak terbalas dengan harta dunia. Ya Allah, berikanlah syurga-Mu kepada kedua orang tuaku. Sesungguhnya mereka adalah permata yang amat berharga.Terima kasih Ya Rahman, kerana menjadikan aku sebahagian daripada mereka. Panjangkanlah usia mereka, rahmati mereka dengan kasih-Mu setiap masa dan ampunkanlah segala dosa-dosa mereka, Ya Kekasihku. Kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihi aku sedari sehari usiaku. Amin.

Seringkah kita bertanya pada diri sendiri, apa yang kita penuhkan untuk usia kita sehingga hari ini? Ke arah mana usia kita pergi? Rugi atau untungkah kita?
Saya tidak ingin melihat kekurangan orang lain kerana diri saya sendiri cukup kurang di dalam mengendalikan usia saya selama ini. Tatkala memandang diri di pantulan cermin, terasa betapa daifnya diri sendiri. Lemahnya iman saya selama ini. Tahun-tahun yang saya bazirkan dengan pelbagai penantian, pengharapan dan usaha-usaha yang hasilnya mengecewakan. Urusan yang melebihkan kalah dari menang. Astaghfirullah, saya mengeluh? Ya, sering juga kerana itulah fitrahnya saya sebagai hamba yang baharu, yang lemah.

Allahuakhbar! Sebenarnya itulah ujian yang baik bagi kehidupan kita. Ujian demi ujian yang meletakkan kita ke arah meneguhkan peribadi diri dari dalam dan luar. Ilmu yang Allah adakan pada setiap manusia mengikut daya upaya kemampuan manusia itu sendiri. Namun, kita ini selalunya mudah sangat melatah. Justeru itu kita semakin menghilangkan kemampuan kita dengan sendirinya tanpa menempatkan sabar, tawakkal dan usaha sebagai asasnya. Itulah kelemahan kita. Kita sering leka dengan apa yang kita lalui tanpa memandang di bawah dan disekeliling kita. Alam semesta yang Allah ciptakan untuk manusia sudah cukup untuk kita mengambil ikhtibar. Pun, kita masih menzalimi diri kita sendiri. Kenapa? Secara tidak langsungnya, kita sedang mengusahakan sesuatu yang bernama PENTINGKAN DIRI SENDIRI. Nauzubillah..

Hari ini, di usia baru, saya mendoakan agar Allah memberikan kekuatan yang berpanjangan dan tidak mematikan hati nurani saya untuk berjuang memerangi nafsu- nafsi yang mencabar keteguhan iman serta membuatkan kita terkandas di zon hasutan syaitan. Saya mendoakan sahabat dan keluarga saya juga diberi hidayah itu. Jutaan terima kasih saya kepada mereka yang ingin dan selalu mengingatkan saya akan kebenaran hidup di dunia dan apakah tugas manusia yang sebenar untuk usia yang diberikan. Amin.

Ditulis oleh :~Raz.R~

No comments: