Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Tuesday, May 21, 2013

Kalau Aku Mati



Kalau aku mati
Apakah aku mati dipuji
ataukah aku mati dikeji?

Kalau aku mati
Siapa yang datang memberi
Sedekah tulus dari hati
Mendoakan dengan murni
Al-fatihah ikhlas nan suci
Ataukah hanya memerhati?
dengan kepuraan simpati

Kalau aku mati
Akankah aku diingati?
Atau aku terus saja dilupai
Bagaikan bangkai yang sunyi
Tiada rindu mengintai insani

Kalau aku mati
Berat manakah bekalku nanti
Amalkah yang mengisi
atau dosa yang memenuhi
Layakkah aku diampuni?
Redhakah diri di sisi Ilahi

Kalau aku mati...
Kalau aku mati...
Kalau aku mati...
Ah! Dimanakah rohku nanti??


Daripada Abu Qatadah bin Rabi' ra menceritakan bahawa suatu ketika, satu jenazah lalu di hadapan Rasulullah s.a.w lalu Baginda bersabda, "Senang dan menyenangkan." Lalu, para sahabat bertanya, "Apakah maksud ucapan tuan itu ya Rasulullah?" dan jawab Baginda, "Apabila seorang mukmin meninggal dunia, maka dia telah senang (istirehat) dari kesusahan dunia. Dan apabila seorang jahat yang meninggal, maka dia menyenangkan (mengistirehatkan) seluruh hamba Allah, seluruh negeri, pohon-pohon dan binatang daripada kejahatannya."- Riwayat Bukhari.

Senyum dengan air mata..