Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Tuesday, July 28, 2009

Kesinambungan Akal




Assalamualaikum w.b.t
“Ya Allah, Ya Rabb.. demi segala kecantikan yang Engkau lebihkan kepada kami manusia-Mu, cantikkanlah hidup kami di bumimu dengan kecantikan akhlak, kecantikan ibadah dan kecantikan akal. Jadikanlah kami hamba-hamba-Mu yang selalu sedar dan tidak lupa untuk bersyukur akan segala nikmat-Mu. Amin Ya Rabbal Alamin..”

Alhamdulillah, saya diberi kesempatan oleh Allah untuk berdoa lagi hari ini dan saya berharap sama-samalah kita tidak putuskan apa sahaja doa-doa untuk kebaikan hidup kita baik di dunia mahupun akhirat selagi Allah mengizinkan kita menumpang dibumi ciptaan-Nya. Sesungguh-Nya kita semua sedang menumpang kekayaan Allah. Moga kita tidak angkuh dan sombong.

Saya tidak mempunyai perkara yang ‘intim’ untuk ditulis hari ini. Cheyy.. Ha!Ha!Ha! Maaf, sekadar bersenda sedikit sebagai mukaddimah. Cuma, saya terbaca sedikit tentang cerita “Datuk moyang” saya ini. Namanya Adam a.s. Isk.. bergurau lagi na.. Benarlah tu kan? Kita semua ini berasal dari keturunan Nabi Adam a.s. Alhamdulillah, kita boleh berbangga.
Mungkin ada yang pernah mendengar atau terbaca tentang apa yang akan ditulis oleh saya sebentar lagi tetapi saya suka untuk mengulanginya agar saya dan kita semua selalu ingat dan bersyukur tentang keistimewaan yang ada pada diri kita.
Begini ceritanya :-

Sebahagian dari ulama pernah berkata: “Tatkala Allah s.w.t menurunkan Nabi Adam a.s ke bumi, Jibril a.s telah mendatangi baginda dan menghulurkan tiga perkara iaitu AGAMA, AKHLAK DAN AKAL, sambil berkata : “Sesungguhnya Allah memerintahkamu memilih di antara tiga perkara ini.”

Agaknya yang mana yang Adam a.s hendak pilih ya? Okey, kita sambung…

Adam pun berkata : “Wahai Jibril, aku tidak melihat yang lebih baik dari kesemua itu melainkan ia yang akan membawaku ke syurga.” Lalu Adam pun menghulurkan tangannya kepada AKAL lalu memeluknya sambil berkata kepada yang lain, maksudnya akhlak dan agama, “Naiklah kamu berdua!”

Lalu AGAMA dan AKHLAK berkata : “Kami diperintahkan oleh Allah agar selalu menyertai AKAL walau dimana ia berada.” Maka ketiga-tiga perkara tadi terus bersama Adam a.s.

Hemm.. tengok tu.. Tiga perkara tersebut merupakan anugerah Allah yang paling mulia yang diberikan kepada kita hamba-Nya yang bernama manusia, tidak diberikan kepada
Makhluk lain. MasyaAllah! Bayangkanlah jika diberikan kepada haiwan juga?.. Mati tak makanlah kita manusia…

Bersyukurlah wahai kita-kita yang waras kerana tidak diambil oleh Allah kewarasan kita itu. Kita masih boleh terus menggunakannya dengan baik. Mudah-mudahan apa yang kita fikirkan melalui akal pemberian-Nya itu selalu berada bersinambungan dengan yang baik demi pemeliharaan akhlak dan agama kita. InsyaAllah. Wallahua’lam.

No comments: