Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Sunday, March 31, 2024

Naskah Ramadhan 2024 (1445)♥

 

Laut October 2023
Ini laut October 2023

Lama tidak bercerita di sini. Sibuk dengan urusan harian. Entah apa yang menggugat masa. Malas nak menulis kata, tapi rindu menulis itu ada, tidak terkata. 

Saat aku tulis naskah pendek ini, adalah hari ke-20 Ramadhan. Cuaca sangat terik berbeza dari tahun-tahun sebelumnya. Alhamdulillah hi'ala kullihalin. Hujan cuma sedikit-sedikit. Itu pun tak semua tempat yang dibasahi. Tak mengapalah, merungut buat apa kan? Hak Allah. Kita mahu maka kita berdoalah. Syukur sahaja kerana ada banyak doa-doa yang Allah telah makbulkan.

Aku menulis hari ini sebab nak simpan kenangan Ramadhan tahun ni. Pertama kali aku sakit agak lama. Kena pula buat pembedahan kecil. Dalam usia begini, baru aku lalui pengalaman yang Allah beri. Macammana takutnya masuk hospital dan menjalani saat pembedahan bilamana di kelilingi oleh banyak doktor dan jururawat. Subhanallah, di saat itu aku tak tahu berapa banyak aku bersolawat dan berdoa kepada Allah. Doa pun jadi berterabur sebab keyakinan yang rapuh kepada Allah. Itulah dia aku yang sangat lemah yang memerlukan Allah setiap masa. 

Alhamdulillah, kesihatan semakin pulih. Aku sangat berterima kasih dan bersyukur kepada ibu dan adik-adik teruatamanya yang tidak pernah jauh dariku. Sentiasa bersama. Susah-payah mereka temankan aku walaupaun mereka sendiri lalui banyak rintangan tapi mereka tidak membiarkan aku berseorangan.

Tidak ramai yang tahu. Hanya segelintir. 

Apapun, mendapat sokongan daripada orang-orang yang sangat penting dalam hidup kita saat kita sakit sangat diperlukan. Boleh jadi doa-doa merekalah yang membuatkan Allah membuka seluas rahmatNya kepada kita. Keajaiban kasih-sayang ikhlas! Allah selalu balas!