Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Monday, October 30, 2017

Bagus Juga Bila Hati Terluka



Bagus juga bila terluka.

Kita mula kenal siapa diri kita di mata orang, di mata sendiri dan di pandangan Ilahi.
Aku tidak marahkan Allah, bila takdirku tidak seperti yang aku angan-angankan. Namun aku sangat marahkan manusia bila ada yang mensia-siakan kurniaan Allah sewenang-wenangnya. Takdir Allahkah itu? Allah berikan kita akal untuk memilih jalan takdir mereka sebelum menerima takdir sepenuhnya. Malangnya manusia mempergunakan Allah dan takdir untuk kepentingannya.

Apa nak buat. Nama pun manusia. Kekadang manusia boleh jadi malaikat atau lebih baik daripada malaikat dan kekadang juga boleh sahaja jadi iblis malah lebih jahat daripada iblis.

Hatiku menangis sebenarnya.
Cukup menangis kerana cuba memahami hakikat sifat manusia. Malah sikapku sendiri juga, seringkali aku hairankan. Allahu. Allah.

Subhanallah. 30.10.2017. Sengaja kucatatkan tarikh ini agar aku tidak lupa bahawa penghujung Oktober adalah saat dimana aku telah tamatkan semua rasa.


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”(Al-Ra'd: 11)


Apa yang kita faham tentang takdir? Terus, cuba kita fahami firman yang Allah sebutkan di atas.




~Raz.R~
30.10.2017
(Sekadar cacatan senja yang tidak ada makna bagimu)