Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Tuesday, March 16, 2021

MAK▬ ♥ Kekasih ayah

 


Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang.
Setiap kali aku meluahkan kata-kata berkaitan ayah atau mak, dadaku ini berdegup. Hati terasa terusik.
Jiwa sentiasa meranum dengan harapan dan doa.


Aku cuma ada mak.
Jika aku ada kuasa magis, hal yang pertama ingin aku lakukan, memberikan kesihatan dan kebahagiaan hati kepada mak. Lahawlawaquwwataillabillah.. Hanya Allah yang menggerakkan segala urusan semesta ini.


Mak adalah harta allahyarham ayah. Kekasih ayah.
Dari ayah mak belajar solat dan menghafal segala doá. Dia tidak pernah bersekolah. Tak pernah tahu membaca. Tapi, dia lancar mengingati semua yang ayah ajarkan. Segala zikir, segala ayat Al-Quran, ayahlah yang bertungkus lumus mempersiapkan mak. Alhamdulillah demikian dengan izin Allah . Ayahlah gurunya.
Jodoh adalah cerminan diri.
Jika seorang lelaki meninggalkan isteri yang solehah, Tabarakallah! Betapa bertuahnya dia.
Jika seorang suami membentuk isteri menjadi mulia, pahalanya sentiasa mengalir asbab dari kemuliaan dan keikhlasan doá dan cinta isterinya.
Rahmat  saliran cinta. Dari Allah jua segalanya. 

Aku lihat dengan mataku.
Aku rasa dengan hatiku. 

Selepas pemergian ayah, tumpuan aku dan adik-adik adalah mak. Amanat ayah. Ayah pernah berpesan untuk menjaga mak dengan sebaik-baiknya. Semasa ayah ada, beliau jaga mak seperti permaisuri. 
Aku tak mungkin dapat melaksanakannya sebagaimana ayah, namun aku berdoa agar aku dapat sedaya upaya membahagikan mak semampu diri. Moga Allah permudahkan untukku. Amin.

Senyuman mak adalah senyumanku.

Allahumma solliála sayyidina Muhammad Waála ãlisayyidina Muhammad
Semoga Allah rahmati sekelian ibu-bapa dgn kebahagiaan dunia dan akhirat. Āmīn...
Wallahua'lam bissowab.