Salam kasih Kerana Allah

Salam kasih Kerana Allah
Assalamualaikum wbt - Sekadar Berkongsi Ilham dan Pengalaman

Thursday, November 26, 2015

Lawan Kecewa

بسم الله الر حمن الر حيم
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Kecewa...
Ya, kecewa sangat!
Sangat-sangat kecewa.


Gelodak hati yang mengganggu jiwa. Saya pernah melaluinya. Tak dapat dirungkai maksud sakitnya dengan kata-kata. Nak disebut pun tak akan mampu terluah.


Apa yang saya buat untuk mengubatnya?
Bukan senang..., tapi Insha-Allah semuanya boleh diajar dengan mengasah hati dengan melawan semua emosi tidak seimbang itu dengan memperbanyakkan tarbiah diri.


Bila saya baca kata-kata ini....,

"Dunia dan akhirat itu laksana timur dan barat. Apabila kita mendekati yang satu, maka pasti bertambah jauh dari yang lain. Atau seumpama bekas, yang satu penuh dan yang lainnya kosong. Sebanyak mana yang diambil dari yang berisi untuk dituangkan ke dalam yang kosong sampai penuh, maka demikianlah akan menjadi kosong yang berisi tadi."

Kemudian, saya terfikir, apakah pilihan saya? Dimana yang saya mahu penuhkan?

Kita kena lawan!

Lawan peranan syaitan yang tak jemu cuba menjerumuskan kita ke arah yang menjauhi Tuhan.

Ya, adakalanya kita sangat lemah, itu fitrah kita manusia. Bila 'down' sahaja, rasa macam dah taknak lagi buat apa-apa. Rasa macam hidup sudah tidak bermakna.

Tapi bangkitkan ayat tanya banyak-banyak di dalam hati sendiri.

"Kalau aku macam ni, apa yang aku dapat?"

"Kalau aku 'down', ada orang lain peduli. Ada orang kisah? Siapa yang teruk?"


Ingat kubur. Ingat ibadah kita yang masih belum cukup. Ingat amalan kita yang masih umpama dangau yang menanti roboh. Kalau kita kecewa dengan harta, ia tidak pun akan kita bawa bersama untuk kita bersenang-lenang di akhirat kelak. Begitu juga kalau kita kecewa dengan manusia, mereka pun tidak akan menemani kita bila kita bergelap di liang lahad.

Dah! Sudah-sudahlah membazir air mata dan masa berangan dengan sesuatu yang tidak pun kekal bersama kita.


Cari Allah!
Allah akan datang tersangat dekat!









26.11.2015
Raz.R.
Tulus menyayangi, redha seadanya.